KGYTK célja
A Kutató gyerekek tudományos konferenciájának a célja, hogy a tanulók ismerjék meg, értelmezzék és alkalmazzák a kreatív tudáselsajátítás elemeit, folyamatát. Ismerjék meg a tudomány rendszerét és legyenek képesek fókuszálni érdeklődési körüket a tudomány térképének segítségével. Ismerjék meg a tudományos kutatás céljait és legyenek képesek célokat kitűzni saját érdeklődési területek megismeréséhez. Legyenek képesek feldolgozni, megvitatni tudományetikai kérdéseket, és tudjanak véleményt alkotni egy-egy vitás tudományetikai kérdés kapcsán.
A Kutató Gyerekek Tudományos Köre tehetségfejlesztő program legfőbb célja:
A kreatív társadalmi létre készíti fel a diákokat a saját érdeklődési köreiken keresztül.
A KGYTK egyben felmenő rendszerű verseny is:
Az Oktatási Minisztérium által szakmailag támogatott versenyek közé tartozik.
- A verseny célja: Az alapfokú képzésben résztvevő diákoknak lehetőségük van a verseny során az önálló alkotómunkára, valamint arra, hogy társaik előtt előadhatják kutatásuk eredményeit. A diákok a felkészülésük során megismerkednek az iskolán kívüli ismeretszerzés sokféle lehetőségével.
- A verseny típusa: A Nemzeti Alaptanterv több műveltségi területét átfogó komplex verseny
KGYTK működése
A Kutató gyerekek tudományos konferenciájának foglalkozásai meghatározott munkaterv alapján működnek.
- A jelentkezés önkéntes - az iskola szerződést köt a szülővel és a diákkal
- A felvétel a kutató munka befejezéséig szól,
a KGYTK iskolai, megyei, regionális, országos fordulóján való részvételig.
- A foglalkozások a munkatervben rögzítettek alapján folynak.
- Az iskolai KGYTK október 1-én indul.
- Zárása május végén, az országos KGYTK döntője után.
- A tehetséggondozó műhely önköltséges - nevezési díja a mindenkori pályázati kiírásnak megfelelően.
Munka a Kutató Gyerekek Tudományos Körében
A Kutató Gyerekek Tudományos Körében tudományos ismeretterjesztés és/vagy tudományos mikro kutatás folyik. A témaválasztás a tanuló érdeklődési körének megfelelően történik.
A munka során felhasználható források:
- • iskolán belüli és iskolán kívüli ismerethordozók,
- • természeti és társadalmi empirikus ismeretháttér.
A Kutató Gyerekek Tudományos Körében lehetőséget kínálunk a pedagógusoknak és a diákoknak, hogy elsajátítsák a korszerű alkotástechnikai módszereket, és megismertetjük a folyamatban részt vevő tanulókat a konstruktív egyéni és csoportos problémamegoldás lehetőségeivel és ösztönözzük őket az alkotó lét örömteli átélésére.
Hisszük, hogy a tudományos kutatás elemei taníthatók a 10-14 éves diákoknak.
Tapasztalataink szerint tanítható
- a tananyagtól eltérő témák bemutatása,
- a problémafelvetés,
- a hipotézis-alkotás,
- a tényanyaggyűjtés,
- a hipotézis vizsgálata
- és ennek eredményeként állásfoglalás a probléma megoldásával kapcsolatosan.